Svatební harmonogram: Jak ho sestavit? (vzor + šablona)

Příprava svatebního harmonogramu je jedním ze stěžejních bodů plánování svatby. Díky němu může probíhat vše hladce podle plánu a hosté vždy ví, kdy je čeká důležitý okamžik, o který by neměli přijít. Jak takový svatební harmonogram připravit? Máme pro vás příklady i tipy, na co byste neměli zapomenout:

Harmonogram svatby s (do)poledním obřadem

Svatby s dopoledním obřadem jsou tradičním formátem svateb, jak ho většina zná. Obřad většinou začíná v rozmezí 10.00 – 12.00 hodin. Po obřadu následuje svatební oběd či hostina, focení novomanželů a později odpoledne či večer pokračuje večerní zábava, raut apod.

Nevýhodou tohoto klasického formátu je, že se hosté, kteří nejsou pozváni na oběd, mohou mezi obřadem a večerní zábavou nudit. Proto je v takovém případě vhodné pro hosty nachystat doporučení, co v tomto volném čase mohou dělat. K zabavení hostů výborně poslouží svatební noviny, tipy na výlet nebo některé ze svatebních her.

Svatební harmonogram může vypadat takto:

Svatební harmonogram

Harmonogram svatby s odpoledním obřadem

Svatby s odsunutým obřadem se stávají čím dál populárnějšími. Jejich výhodou je zejména to, že se nenudí hosté nepozvaní na svatební oběd, protože po obřadu následuje zpravidla hromadný přesun na párty s hostinou. Aby však rodina nepřišla o společné posezení, je vhodné udělat dopolední „brunch“ – tedy něco mezi snídaní a obědem. 

Jak může svatební harmonogram vypadat?

  • Čas příjezdu svatební hostů – Čas příjezdu se uvádí přibližně hodinu před svatebním obřadem (v závislosti na místě konání a dopravě hostů). Jak hosté přijíždějí, mohou je družičky vítat se svatebními koláčky a při té příležitosti ozdobit i svatebními vývazky (mytrou). I v případě, že hosté přijedou hodinu předem, většinou se nudit nebudou, protože se velmi pravděpodobně budou vítat s přáteli a příbuznými, se kterými se dlouho neviděli.
  • Svatební obřad – Zlatý hřeb celého dne. Pokud jde o obřad na radnici, může trvat i pouhých 15 minut. Obřad v kostele zabere alespoň 45 minut, případně i déle, následuje-li mše.
  • Gratulace a skupinové focení – bezprostředně po obřadu většinou následují gratulace novomanželům s následným skupinovým focením (před kostelem, úřadem, či slavobránou).
  • Svatební kolona / přejezd na hostinu – pokud se přesouváte do vzdálenějšího místa, je vhodné uvést adresu nebo v případě hromadného přesunu, zmínit, odkud bude autobus odjíždět.
  • Svatební oběd či hostina – U svatební hostiny nezapomeňte zmínit, jestli je pouze pro rodinu nebo i pro všechny ostatní svatební hosty. To záleží čistě na vaší volbě/rozpočtu a místě konání. Přípustné jsou obě varianty. Pokud je oběd jenom pro rodinu, nezapomeňte uvést, kdy začíná další společný program pro všechny.
  • Přípitek a proslovy – přípitky a proslovy mohou být součástní svatební hostiny, ale můžete je nechat i na večer, kdy je uslyší i případný zbytek svatebních hostů (pokud nejsou zváni na oběd).
  • Odpolední doprovodný program – odpolednímu programu se meze nekladou, může to být lehce sportovní odpoledne, prohlídka zámku i plavba na lodičkách. Pro inspiraci se můžete podívat třeba na svatební hry (oblíbené je např. svatební bingo). Tento doprovodný program se nejčastěji používá pro zabavení hostů v době, kdy se novomanželé odjedou fotit. Zdali se hosté budou účastnit, nechte na nich. Hosté mohou čas využít i pro:
    • Fotokoutek – velmi oblíbeným bývá fotokoutek s polaroidem, kde se hosté fotí a fotky lepí s blahopřáním do knihy hostů
    • Psaní do svatební knihy hostů– někdy novomanželé nemají polaroid, ale knihu hostů ano, každé přání do takové knihy opravdu potěší.
    • Otisky prstů na svatební strom – svatební strom je alternativou svatební knihy. Hosté sem otisknou svůj prst a podepíší se.
  • Krájení dortu – Společné rozkrajování dortu by určitě nemělo v harmonogramu chybět. Je to něco, na co se všichni rádi podívají. Navíc podle tradice dostávají jedny z prvních kousků rodiče nevěsty ženicha. Alternativně je také možnost provést dražbu prvních kousků.
  • První tanec novomanželů – Opět položka, která nesmí na seznamu chybět a o kterou by hosté neradi přišli. Po prvním tanci novomanželů se v tanci s ženichem a nevěstou střídají rodiče a následně i všichni přátelé, kteří si chtějí zatančit.
  • Hod kyticí – Další oblíbená položka do programu u které se velmi často pobaví nejen její aktéři, ale i ostatní hosté.
  • Večírek/hostina/raut – Hodí se také uvést čas zahájení večerního rautu a večírku
  • Hry, překvapení apod. – Pokud máte připraveny i nějaké hry či překvapení, určitě se je nebojte také uvést, byla by škoda, aby o ně hosté, kteří by je rádi viděli, přišli.

TIP: Podívejte se, jaké další zvyky a tradice svatebního dne můžete do programu zařadit.

Svatební harmonogram: Jak ho sestavit? (vzor + šablona)

Připravte si i interní harmonogram příprav

Do takového harmonogramu můžete zařadit:

  • Přípravy ženicha nevěsty – Od příchodu kadeřnice, vizážistky, až po samotné oblékání. Zejména u tohoho bodu raději nezapomeňte na časovou rezervu.
  • Poděkování rodičům – Poděkování rodičům může být osobní a probíhá právě ještě před obřadem. Můžete ale využít i formu dopisu. Zde najdete Inspiraci na poděkování rodičům.
  • Přípritek s družičkami
  • Příjezdy dodavetelů – květiny, dort, fotograf, DJ, oddávající apod.
  • Případné přejezdy na místo obřadu

Interní harmonogram by určitě měli obdržet všichni, kdo budou pomáhat s organizací dne (tedy především svědci a svatební koordinátor/ka).

DIY grafika pro svatební harmonogram

Pokud si chcete vytvořit svatební harmonogram s vlastním designem, který zapadne do celkového stylu vaší svatby, nemusíte umět s photoshopem. S tvorbou Vám pomohou tyto praktické šablony, které si můžete upravit do libovolného designu. Ovládání je velmi intuitivní a najdete zde rovněž mnoho fotek, prvků a tvarů ze kterých se tvoří prakticky samo. Můžete si vybrat i z těchto předem připravených harmonogramů, které si také můžete upravit.

Svatební harmonogram: Jak ho sestavit? (vzor + šablona)

Vzor svatebního harmonogramu

Pokud hledáte nějakou šablonu svatebního harmonogramu, můžete se inspirovat zde:

  • 11:00    Příjezd svatebních hostů
  • 12:00    Svatební obřad
  • 12:30    Gratulace, společné focení a úkoly od kamarádů
  • 13:30    Přejezd na svatební hostinu
  • 14:00    Hostina a přípitky
  • 16:30    Rozkrojení svatebního dortu
  • 17:00    Hod kyticí
  • 18:00    Večerní raut
  • 19:00    První tanec novomanželů
  • 20:00    Svatební hry
  • 21:00    Překvapení č. 1
  • 23:00    Čepení nevěsty
  • 01:00 – ??   Diskotéka

Vtipný svatební harmonogram

  • 11:00    Na kole, vlakem, v balonu, prostě přijeďte
  • 12:00    Pojďte sledovat, jak jsme nervózní
  • 12:30    Oslovujte nás pan a paní Sedláčkovi a k tomu můžete připojit i přání
  • 13:30    Úsměv, vyletí ptáček!
  • 14:30    Pojďme si společně dát do nosu
  • 16:00    Šance pro vdavkychtité dívky – poletí kytice!
  • 18:00    Pošlapeme si střevíce, následně se můžete připojít
  • 20:00    Znovu si dáme do nosu
  • 21:00    Budeme pít a tančit až do rána!

Vtipný harmonogram, varianta č. 2

  • 08:00    Budíček nevěsty
  • 10:00    Budíček ženicha
  • 11:00    Příjezd hostů a čekání na ženicha
  • 11:30    Ženich stále nedorazil
  • 12:00    Ženich dorazil, dal si panáka. Hledá se nevěsta
  • 12:30    Novomanželé si řekli ano; nevěsta už není Nováková ale Brázdová; ženich už není střízlivý
  • 13:00    Všíchni se usmívají a fotí
  • 14:30    Slavnostní oběd a chytré řeči svědků a rady do manželství od rodičů
  • 17:00    Teď se pozná, koho to čeká příští rok (aneb hod kyticí)
  • 18:00    Novomanželé si pošlapou boty, hosté se mohou přidat
  • 19:00    Všichni pijí, jedí, tancují a radují se až do rána bílého
Svatební harmonogram: Jak ho sestavit? (vzor + šablona)

Šablona pro svatební harmonogram

Pokud si nechcete lámat hlavu s grafikou a jen do hotové šablony doplnit položky harmonogramu, připravili jsme pro vás upravovatelné šablony, které vám velice usnadní přípravu svatby.

Různé nosiče svatebního harmonogramu

  • Palety
  • Tabule
  • Dřevo
  • Papír
Svatební harmonogram

Tipy k plánování harmonogramu

Při plánování pamatujte na to, že si Vaši svatbu tvoříte hlavně tak, aby se líbíla Vám. Nemusíte tam nutně zařazovat všechny položky, které jste viděli na jiných svatbách.

Také při plánování harmonogramu zohledněte místo konání. Jiné to bude pro svatbu ve městě, jiné pro svatbu někde na louce. Zkrátka je důležité promyslet dopravu i možnosti dřívějšího odjezdu pro babičky a starší příbuzné.

Další svatební inspirace:

Ušetři si nervy, čas i peníze při přípravě svatby:

Svatební harmonogram: Jak ho sestavit? (vzor + šablona)

Svatba bez starostí – svatební balíček

  • Tipy a rady, jak na svatbě ušetřit.
  • Jak se zbytečně nestresovat a vše si užít.
  • Rady bývalých nevěst, co by udělaly jinak.
  • Jak si snadno vytvořit tiskoviny na míru.
  • Jaké hry a program na svatbu zařadit.
  • A spoustu dalšího …

Uložte si svatební harmonogram na později (nikdy nevíte kdy se budou znovu hodit):

Líbil se vám článek – harmonogram svatby? Sdílejte ho svým kamarádům: