Svatební hostina od A do Z (pravidla, tradice, harmonogram)

V tomto článku se podíváme na všechny praktické věci okolo svatební hostiny. Vyplatí se zvolit raději catering nebo hostinu v restauraci? Jak je to se zasedacím pořádkem? Jaké se ke svatební hostině váží tradice? A jak odhadnout množství pití pro hosty? Pojďme se na to společně podívat:

Restaurace vs. catering

Základní otázka, kterou si musíte položit při plánování svatební hostiny. Vyplatí se zvolit restauraci či penzion nebo cateringovou službu?

Restaurace

Pokud zvolíte služby restaurace, vězte, že vám to ušetří mnoho starostí, ale zároveň si připlatíte. Ceny v restauracích se budou pohybovat od 1 000 Kč do 3 000 Kč za hosta (v závislosti na místě i stylu pohoštění). Tuto formu snoubenci volí především u menších svateb (do 50 lidí). Volba restaurace Vám ulehčí od starostí jako je následný úklid pronajatého místa nebo nutnost shánět ke cateringu i obsluhu.

Catering

Díky cateringu můžete značně ulehčit Vašemu rozpočtu. Výhodou je i to, že cateringová společnost za Vámi přijede kamkoliv. Při pronájmu prostor bez restaurace je to i jediná možnost. Navíc se ale zamyslete nad tím, že budete potřebovat i brigádníky na obsluhu, případně na mytí skla. Ráno po svatbě zase myslete na to, že pronajaté místo bude potřebovat uklidit – zvládnete to sami s pomocí přátel nebo si najmete brigádníky?

Některé cateringové společnosti nabízejí služby i s obsluhou a následným ranním úklidem, tady už záleží jen na Vás, rozpočtu a obecně na tom, co jste si ochotni zařídit sami.

Další výhodou je, že při volbě cateringu můžete obvykle mít i svůj vlastní alkohol.

Svatební hostina od A do Z (pravidla, tradice, harmonogram) 1

Občerstvení na úvod – svatební koláčky

Ještě, než se dostaneme k samotné hostině, nezapomeňte na krásnou českou tradici, kterou jsou svatební koláčky. Původně měly formu „zvacích“ koláčků a rozdávaly se po vsi při zvaní na svatbu. Dnes se nejčastěji rozdávají při uvítání hostů, kteří dorazí na obřad. Společně s vývazkem (mytrou) nabízejí družičky nebo další kamarádi svatební koláčky hostům.

Pokud koláčky nechcete podávat před obřadem, můžete je zařadit následně do sladkého baru nebo nechat na stolech společně se svatebním cukrovím.

V případě, že nemáte nadšené babičky a tetičky, které by se na pečení těšily, můžete svatební koláčky objednat v pekárně nebo cukrárně.

Svatební hostina od A do Z (pravidla, tradice, harmonogram) 2

Oběd pro rodinu

V případě velkých svateb s obřadem kolem poledne se novomanželé často ubírají k pozvání pouze nejbližší rodiny na slavnostní oběd. Je to také jeden ze způsobů, jak ušetřit nemalou částku. Nevýhodou tohoto formátu může být pro ostatní hosty to, že se musejí na odpoledne sami zabavit, než se všichni opět potkají na večerním rautu/hostině/zábavě. Pokud byste hosty nechtěli nechat čekat, nabízí se následující varianta s odloženým obřadem a rodinným brunchem.

Rodinný brunch

V poslední době nabývá na popularitě tzv. odložený obřad, který se koná až v odpoledních hodinách. Jeho výhody tkví především v tom, že pozvaní hosté nebudou muset po obřadu shánět místo, kam zajít na oběd a vymýšlet, jak stráví čas před večerní zábavou.

A právě aby rodina nebyla ochuzena o slavnostní rodinný oběd, můžete zorganizovat rodinný brunch – tedy něco mezi snídaní a obědem. Jak název napovídá, nebude tu servírována svíčková, ale půjde spíše o obložené mísy, saláty a další občerstvení zpravidla formou švédského stolu.

Svatební hostina od A do Z (pravidla, tradice, harmonogram) 3

Večerní raut

Nejoblíbenějším formátem večerního občerstvení je večerní raut. Ať už máte svatbu v restauraci nebo Vám ji zajistí cateringová společnost, večerní raut potěší opravdu všechny. Hosté si budou moci vybrat svá oblíbená jídla a nikdo nebude nespokojen s výběrem svatebního menu.

Svatební hostina od A do Z (pravidla, tradice, harmonogram) 4

Svatební dort

Další hezkou tradicí je svatební dort. Obvykle se jedná o vícepatrové dorty, případně si můžete objednat jeden hlavní a více menších. Obecně počítejte zhruba 150 – 200 g na osobu. V tomto Vám ale poradí samotný cukrář, který má nejlepší odhad, kolik je potřeba jakého typu dortu na osobu.

Při objednávce dortu se můžete většinou domluvit i na ochutnávce a vybrat tak ten nejlepší.

Rozkrajování svatebního dortu poté můžete zařadit do svatebního harmonogramu na libovolný čas.

Svatební hostina od A do Z (pravidla, tradice, harmonogram) 5

Sladký bar a zákusky

Sladký bar se obecně těší velké oblibě. Pokud plánujete nechat udělat mini zákusky, počítejte minimálně 4 – 5 zákusků na osobu. Záleží také na tom, kolik dalšího sladkého (jako např. svatební cukroví) plánujete mít.

Pokud máte nějakou velmi oblíbenou maminčinu či babiččinu buchtu nebo jinou dobrotu, můžete je požádat, aby Vám něco upekly. Právě domácí výtvory sklidí vždy velký úspěch!

Svatební hostina od A do Z (pravidla, tradice, harmonogram) 6

Nápoje a alkohol

Největší rozdíl opět budete řešit na základě toho, zda budete mít hostinu včetně barového občerstvení v rámci restaurace či cateringu. Pokud se jedná o restauraci, mnoho starostí s odhady množství mít nebudete – to zajistí restaurace a vám poté zbyde už „jen“ zaplatit za konzumaci.

V takovém případě si doporučujeme dohodnout s majiteli restaurace jen vybrané panáky, které budou hostům rozlévat a ty zároveň uvést na „svatební barové menu“. Alkohol mimo tento uvedený seznam si hosté budou muset zaplatit sami (pokud na něj dostanou chuť).

Existuje také možnost, že se domluvíte a na svatbu pořídíte, alespoň nějaký alkohol sami (typicky jde o domácí slivovici) – v takovém případě je důležité zjistit, zda-li si restaurace účtuje tzv. korkovné (=poplatek za konzumaci vlastního alkoholu) a jaká je jeho výše za lahev.

Některé podniky vám také umožní pozvat si svého barmana, který si vytvoří např. bar u bazénu na míchané drinky. To už je vše na individuální dohodě.

Odhady množství

Každý hostitel ví, že určit množství pití pro hosty bývá docela oříšek. Zejména u alkoholu záleží na skupině, náladě i počasí. I přesto pro vás máme pár tipů, jak odhadnout množství nápojů.

Alkohol

Pro odhady množství alkoholu je vhodné se všech hostů při potvrzování účasti zeptat, zda jsou spíše pivaři nebo vinaři. Dále je dobré zjistit, kdo bude přespávat v místě a zda se někdo chystá večer odjíždět (zde zjišťujeme počet řidičů). Z celkového počtu hostů můžeme tedy odečíst děti, těhotné a řidiče. Ostatní si rozdělíme do kategorie pivaři a vinaři, což by nám mělo s výpočtem trochu pomoci.

Dále výpočtu pomohou přípitky – u kterých víme, že budou nalévány všem hostům (snad mimo děti a těhotné).

V hrubém odhadu můžete počítat u pivařů 0,5l piva za hodinu a u vinařů 0,2l vína za hodinu. U tvrdého alkoholu počítejte 1 velký panák na hodinu/os.

Pokud o svých hostech víte, že zvládnou více nebo méně, je dobré to zohlednit.

Pokud si budete objednávat catering, poraďte se o množství alkoholu s profesionály. Další poučka zní, že více alkoholu je lepší než méně. Často se navíc můžete domluvit s pivovarem, že si nenaražené sudy odkoupí zpátky, což je ideální. Primárně nechcete, aby došlo pivo nebo víno.

Nealkoholické nápoje

Pokud jde o pitný režim a nealkoholické nápoje, doporučujeme barely s obyčejnou vodou s mátou a citronem, která je velmi osvěžující v teplých letních dnech. Dále je vhodné nealko bar doplnit o domácí limonády (výborné jsou např. sirupy od Kitlu – český výrobce z Jablonce nad Nisou). Svatební hosty rovněž nadchnete točenou Kofolou, Malinovkou nebo Grenou (pivovaru Černá Hora).

Nezapomeňte také na nealko přísady, které budou sloužit pro míchání koktejlů. Typicky tedy Coca-Cola a džusy různých příchutí.

Svatba bez alkoholu?

Napadla Vás myšlenka svatby kompletně bez alkoholu? Možná proto, že sami nepijete nebo chcete ušetřit. Tak na to Vám rovnou říkáme, že to je špatný nápad. Resp. pokud nechcete, aby se hosté po večeři odebrali do svých pokojů.

Připomínáme, že svatba je událost, která se koná jednou za život (v ideálním případě) a určitě chcete, aby si ji přátelé a rodina užili a v dobrém na ni vzpomínali. Přece jen – žijeme v Česku a myslím, že tu není mnoho lidí, kteří by si rádi nepřipili. A i když mezi ně třeba nepatříte, vězte, že někteří to na parketu dokáží roztočit, až když si trochu připijí na zdraví.

Svatba bez tvrdého alkoholu?

Lepší alternativou, než úplná nealko svatba je svatba bez tvrdého alkoholu. Ta vám zaručí, že se vám hosté neztřískají do němoty, ale napijí do veselé nálady. Nakoupit můžete pivo, víno, cidery. Nějaká finanční úspora za absenci tvrdého alkoholu se také projeví.

Můžete také například zmínit, že tvrdý alkohol na svatbě nebude, ale hosté si můžou přinést vlastní, pokud chtějí. Vždy se najde pár vybraných jedinců, kteří tvrdý alkohol sami rádi dovezou. Nebude ho ale pravděpodobně tolik, aby se všichni ztřískali.

Svatební hostina od A do Z (pravidla, tradice, harmonogram) 7

Zasedací pořádek svatební hostiny

Zasedací pořádek pro svatební hostinu má podle etikety svá pravidla. Jsou poměrně jednoduchá:

  1. Ženichovi a nevěstě patří čestné místo ve středu stolu. Stůl by měl být umístěn tak, aby novomanželé seděli čelem ke vstupním dveřím.
  2. Nevěsta sedí po pravici ženicha.
  3. Vedle nevěsty sedí rodiče ženicha a vedle ženicha sedí rodiče nevěsty.
  4. Muži a ženy sedí na přeskáčku.
  5. Další čestná místa jsou potom vyhrazena pro svědky a jejich partnery a také pro prarodiče novomanželů.

Dále platí:

  • Čím blíže jsou místa novomanželům, tím jsou významnější.
  • Dbejte i na praktičnost a nejstarší členy rodiny usazujte tak, aby měli ke stolu pohodlný přístup a pokud možno, aby to měli všude blízko.
  • Při usazování střídejte rodinné příslušníky z obou rodin.
  • Vhodné je posadit vedle sebe skupinky přátel i hosty, o kterých si myslíte, že si budou rozumět.
  • Samotnou kapitolou jsou nejmenší děti, jejich rodiče můžete rovněž usadit pospolu.

A především pamatujte, že etiketa není všechno a zasedací pořádek si udělejte hlavně tak, abyste vy i hosté byli spokojení.

Co dělat, když jsou rodiče rozvedení?

I pokud jsou rodiče rozvedení, stále by měli sedět po boku novomanželů v čele stolu. Tento mnohdy zapeklitý hlavolam můžete vyřešit tak, že jednoho z rodičů se svým novým partnerem posadíte po vaší pravici a druhého rodiče s partnerem po levici. Tady už bude na vás, jak si zasedací pořádek poskládáte podle toho, co uznáte za vhodné.

Tabule se zasedacím pořádkem

Ke vstupu do hodovního sálu je vhodné umístit cedulku se zasedacím pořádkem, aby se hosté mohli podívat, kam se mají jít posadit.

Volný zasedací pořádek

Na některých svatbách jsme zažili i volný zasedací pořádek, kde měli svá místa přiřazeni pouze ženich s nevěstou a jejich rodiny. Pro ostatní kamarády byly připraveny stoly, kam se hosté mohli libovolně usadit.

Nejčastější rozmístění stolů

  • Stůl ve tvaru „I“ – Jedna hlavní dlouhá tabulce, vhodná pro menší svatby.
  • Stůl ve tvaru „T“ – Stůl ve tvaru T, kde novomanželé sedí uprostřed krátké strany stolu je vhodný pro svatby do 30 lidí.
  • Stoly tvaru „U“ nebo „E“ – pokud je vás více jsou vhodné stoly připomínající písmena „U“ a „E“, případně je možno doplnit ještě více „nožiček“ podle počtu hostů.
  • Jeden hlavní stůl doplněný o více kulatých stolů – Další oblíbenou variantou je ta s jedním hlavním (klidně rovným stolem) pro novomanžele a rodiče a následné uspořádání hostů kolem několik kulatých stolů.
Svatební hostina od A do Z (pravidla, tradice, harmonogram) 8

Harmonogram a tradice svatební hostiny

Harmonogram svatební hostiny si můžete navrhnout libovolně, stejně tak jako se rozhodnout, které z tradic dodržíte a které ne.

Může vypadat třeba takto:

  • Slavnostní přípitek
  • Předkrm
  • Proslov(y) tatínků
  • Polévka
  • Proslovy svědků
  • Hlavní chod
  • Krájení svatebního dortu

Tradice

Asi už dobře víte, že Vás možná na svatební hostině čekají i nějaké tradice. Pokud si některou z nich (ne)přejete absolvovat, je dobré na to upozornit personál restaurace. Mezi tradice prováděné na hostině (nebo při vstupu) patří:

Zametání rozbitých střepů z talíře

Říká se, že střepy znamenají štěstí a společné zametání rozbitého talíře má prověřit novomanžele, jak dokáží spolupracovat. Hluk má navíc odehnat od manželů zlé duchy. Novomanželé by si měli dva střepy schovat (aby jim neuteklo štěstí). Dejte si pozor na to, že ostatní hosté se Vám zametání budou snažit, co nejvíce znepříjemnit (shazovat střepy z lopatky, rozkopávat, apod.)

Přenášení nevěsty přes práh

Přenášení nevěsty přes práh je starým slovanským zvykem. Nevěsta nesměla do společného příbytku vstoupit sama, protože se věřilo, že pod prahem jsou zlí duchové, kteří by jinak mohli způsobit neštěstí v domě. Přenesení nevěsty ale také symbolizuje nový společný začátek, a i v současné době je velmi oblíbenou svatební tradicí, která se praktikuje právě i při vstupu na hostinu.

Proslovy tatínků, svědků, …

Co by to bylo za svatbu bez proslovů. Na proslov(y) přichází řada, když se všichni usadí. Proslovy pronášejí nejčastěji rodiče, zejména tatínkové, ale mohou to být i svědci či další přátelé, které novomanželé o proslov požádají. Po proslovech následuje přípitek novomanželům.

Polévka z jednoho talíře se společným bryndákem a děravou lžící

Ke svatebnímu obědu už tak nějak patří polévka s játrovými knedlíčky, ke které novomanželé navíc dostanou děravou lžíci. Kromě toho na sebe dostanou jeden velký „bryndák“, aby si neušpinili šaty. Jejich úkolem a jedním z testů spolupráce je vzájemně se nakrmit a o polévku se rozdělit.

TIP: Děravou lžíci nejprve zaplácněte knedlíčkem, teprve potom se vám podaří tento úkol zdolat.

Případně lze mít pouze bryndák a lžíci klasickou.

Krájení svatebního dortu

Společné rozkrajování svatebního dortu symbolizuje společné dělení a vzájemnou pomoc. Někdy se také říká, že kdo uchopí nůž nahoře, bude mít v manželství navrch. Podle další tradice má nůž držet nevěsta a ženich její ruku překrývat, což symbolizuje, že muž bude svou ženu ochraňovat a bude jí oporou.

První kousek má předat ženich nevěstě a nevěsta ženichovi. Další kousky by měli dostat rodiče novomanželů.

Více o ostatních svatebních tradicích najdete v tomto článku: 45 svatebních zvyků a tradic, jak je (ne)znáte

Svatební hostina od A do Z (pravidla, tradice, harmonogram) 9

Nezapomeňte na hosty s dietním omezením

Ne všichni mohou jíst všechno, a proto je vhodné se hostů při potvrzování jejich účasti zeptat, zda-li mají nějaká dietní omezení. Nejčastěji sem patří:

  • Laktózová intolerance
  • Lepek
  • Vegetariáni

Zřejmě takových hostů nebude mnoho, ale je vhodné mít pro ně vhodnou alternativu. Obzvláště u servírovaného menu je vhodné nabídnout bezmasou alternativu. V případě rautu asi tolik nebudete muset řešit vegetariány, ale zejména v případě zákusků je vhodné mít některé bezlepkové a jiné bez laktózy podle toho, jací hosté se vám sejdou.

Další svatební inspirace

Náplanuj svatbu bez stresu a za polovinu času

Svatební průvodce
  • První svatební balíček svého druhu
  • Průvodce + upravovatelné šablony
  • Ušetříte si nervy, čas i peníze.

Uložte si článek – svatební hostina (nikdy nevíte kdy se budou znovu hodit):

svatební hostina

Restaurace vs. catering

Zasedací pořádek svatební hostiny

Líbil se vám článek – svatební hostina? Sdílejte ho svým kamarádům:

Plánování svatby od A do Z - akce: